Kultur- och fritidsförvaltningen

Arbetar för att ge alla Karlstadsbor ett rikt och varierat kultur- och fritidsutbud.

Ansvarsområden

I förvaltningens uppdrag ingår bland annat att:

• ge alla Karlstadsbor ett rikt och varierat kultur- och fritidsutbud,
  • stödja föreningslivet.

Kultur

Verksamheten ansvarar bland annat för teaterbiografen Arenan, Alsters Herrgård, kommunens kulturella programverksamhet, barn- och ungdomskultur och beslutar om stöd till kultur och kulturföreningars verksamhet. De handlägger också frågor om inköp av konst och konstnärlig gestaltning i det offentliga rummet och arbetar praktiskt kring kommunens stora arrangemang med mera.

Även bibliotekets verksamhet ingår i verksamheten kultur med stadsbiblioteket och biblioteken i Edsvalla, Kronoparken, Molkom, Skattkärr, Skåre, Vålberg, Våxnäs, Väse och Älvsbacka samt Skaparverkstan.

Idrott och fritid

Verksamheten ansvarar för Sundstabadet med upplevelsebad, Sundsta idrottshus och Vålbergs sim- och sporthall samt för drift och underhåll av ett stort antal fotbollsplaner och idrottsplatser, Solstadens sportcenter, idrottsanläggningar, motionsspår, skidspår, en konstfrusen isarena och en ishall i Vålberg.

Mötesplatser

Inom verksamheten Mötesplatser finns Kronoteket som rymmer bibliotek, fritidsgård och parklek, kommunens övriga fritidsgårdar, parklekar, aktivitetshus, ungdomens hus, Fritidsknuten och Seniorernas hus. Även Fröding arena och Fritidsbanken ingår i denna verksamhet.

Funktionsrätt Karlstads deltagare i brukardialoger med Kultur- och Fritidsförvaltningen 2024 – 2026

Funktionsrätts ansvarige:

Kenth Martinsson 070/611 98 36

E-mail: kenth_martinsson@hotmail.com Förening: FUB

Ledamöter

Hanna Ankarstrand Förening: Attention

Örjan Arwidsson. Förening: Diabetes

Anita Björcke Förening: Personskadeförbundet RTP

Helena Setterberg Förening: Reumatikerna

Ersättare

Staffan Gate. Förening: Hörselskadades förening, HRF

Kim E Lindberg. Förening: FUB

Brukardialoger sker normalt 4 gånger per år. Ca en vecka före dialogerna har vi förmöte i vår grupp för att gå igenom aktuella ämnen som kan komma att tas upp eller det som har tagits upp i tidigare dialoger.

Kontakta oss om du har någon fråga som bör lyftas inom denna brukardialog.